Share

Czy przemysł rozrywkowy jest przyjazny dla środowiska?

Przemysł rozrywkowy to ogromna branża, która może nie jest kojarzona bezpośrednio z ochroną środowiska, jednak składa się z wielu mniejszych firm, które same w sobie mogą mieć znaczący wpływ na promowanie proekologicznych działań. Bez wątpienia prężne funkcjonowanie, czerpanie zysków i bycie przyjaznym dla środowiska nie zawsze idą w parze. Co więcej, może być dość trudnym i niezwykle kosztownym zadaniem. 

Jakie działania może więc podjąć przemysł rozrywkowy, aby zmniejszyć swój ślad węglowy i działać na rzecz ochrony środowiska naturalnego?

Filmy i kino

Filmy to potężne źródła przekazu, które mogą docierać do setek milionów ludzi na całym świecie. Wydaje się więc naturalnym, że filmy i produkcje o tematyce ekologicznej, mogą realnie wpłynąć na postawy swoich odbiorców. Doskonałym przykładem jest film z udziałem Leonardo DiCaprio „Czy czeka nas koniec?”, który odbił się głośnym echem wśród widzów. Dużą popularnością cieszą się też festiwale, takie jak Eco-Cinema Film Festival, w których poruszane są tematy środowiskowe.

Produkcja filmów to ogromne przedsięwzięcie, podczas którego wykorzystuje się mnóstwo zasobów. Prekursorem w temacie zrównoważonego tworzenia filmów stał się Jurassic World: Fallen Kingdom. Podczas pracy nad produkcją opracowano specjalny system ochrony środowiska – wykorzystywano diody LED, dbano o niemarnowanie żywności, korzystano z butelek wielorazowych i używano pojazdów hybrydowych.

Czy można zutylizować nieużywane ekrany projekcyjne? Remonty i zamknięcia kin prowadzą do wyrzucania starych ekranów. Okazuje się, że pomysłowość operatorów nie ma granic – nawet tak trudne do zutylizowania materiały można przerobić na przyjazne dla oka i kolorowe torby wielorazowego użytku.

Gry online

Wiele firm zajmujących się tworzeniem gier online (iGaming) również stara się zminimalizować swój ślad węglowy. Firma Microgaming, jeden z gigantów tworzących gry kasynowe online, zdobyła certyfikat BREEAM, który wskazuje na to, że jest ona zaangażowana w zrównoważony rozwój. Wiele wydarzeń iGamingowych, które odbywają się na targach na całym świecie i gdzie pojawiają się przedstawiciele największych firm tworzących gry (m.in. NetEnt, Play’n Go, Yggdrasil), stara się korzystać z wielorazowych gadżetów i artykułów reklamowych.

Również firma PlayStation zdecydowała o tworzeniu swoich kultowych konsol w taki sposób, aby były one bardziej przyjazne dla środowiska. Dzieje się tak między innymi poprzez niższe zużywania energii, między innymi dzięki dodatkowym funkcjom oszczędzania pieniędzy.